In 1956 richtte een klein groepje Joodse ex-gevangenen van Auschwitz in Amsterdam het Nederlands Auschwitz Comité op. Hun doel was helder: de Nederlandse overlevenden van Auschwitz een stem geven in een samenleving en politiek die hun nood nauwelijks leek te horen. Opgericht in het midden van de Koude Oorlog, kreeg het Comité al snel een communistisch etiket opgeplakt. Jarenlang opereerde het in maatschappelijk isolement en werd het nauwlettend gevolgd door de BVD, terwijl het tegen de stroom in vocht om herinnering en erkenning vorm te geven.
Nooit Meer Auschwitz – Het Nederlands Auschwitz Comité 1956–2024 vertelt de geschiedenis van het Comité en laat zien hoe het door de decennia heen een belangrijke rol heeft verworven in herdenken en educatie. Het boek beschrijft de moeizame beginjaren, de sterke onderlinge band tussen de overlevenden, de conflicten en de geleidelijke erkenning en waardering. Dankzij de inzet van een tweede generatie overlevenden kreeg de jaarlijkse Auschwitz-herdenking een nationaal karakter en wordt deze nu op televisie uitgezonden. In Amsterdam realiseerde het Comité het indrukwekkende Nationaal Holocaust Namenmonument, een monument om alle Nederlandse slachtoffers van de Holocaust zonder eigen graf te gedenken en hun namen zichtbaar en tastbaar te maken.
Het boek maakt duidelijk dat Nooit Meer Auschwitz geen afgesloten hoofdstuk uit het verleden is, maar een blijvende opdracht. Het is zowel een historisch overzicht als een actuele reflectie op de vraag waarom herdenken, doorgeven en waakzaamheid noodzakelijk blijven, juist nu de directe getuigen steeds schaarser worden.
Maarten Bijl & Jaap Tanja - Nooit Meer Auschwitz – Het Nederlands Auschwitz Comité 1956–2024. 132 pagina’s, gebonden uitgave. Fullcolor, ruim geïllustreerd.
ISBN 978-94-9082-3030
Prijs: € 24,90
Verkrijgbaar bij de boekhandels in Nederland en Vlaanderen.
Of bestel hier
